Vibrationen, berusning, tonårs hormoner, fnitter, lust, spritter, febrig känsla, stinn, lek, aggressivitet, liv.
Vibrerande, gungning, sprängkraft (ungdomarna) i kontrast till platsen och dess tillrättalagda struktur. I skolan finns, utan att veta något om just denna skola, en kuvad energi. Potensiell sprängkraft, explosiv.
För att förändra denna plats räcker det inte att ta bort bilparkeringen och göra torget lite finare. Om människor skall mötas hur gör man det? Jag upplever platsen belastad med resedenset som huvudman och kyrkan som normsättare.
Att få dessa poler (tonåringarna och medelåldern -det redan etablerade) att krocka på denna plats och skapa -friktion -konflikt -stå ut med varandra= förändras och mötas.
Vem skall mötas? Problem med det offentliga rummet är att vi medborgare inte direkt är beroende/ bundna till varandra. Kan man skapa ett beroende? Något som lockar olika grupper av människor till samma plats och att de möter varandra.
Ladda platsen.
fredag 28 september 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar